OPPLEV VERDEN OG LÆR BISTAND MED

GLOBALT PERSPEKTIV – INDIA

Studietur til India med feltarbeid
LES MER OM LINJEN

UTVID DITT GLOBALE PERSPEKTIV

Er du eventyrlysten, nysgjerrig og vil utgjøre en forskjell i verden? Utvid ditt globale perspektiv, ta del i bistandsprosjekter og møt lokalbefolkning og kultur på en opplevelsesrik reise til India.

Å ha et Globalt Perspektiv handler om ha forståelse om hvordan verden henger sammen, årsakene til fattigdom og urettferdige relasjoner i verden. Måten vi lever her i det globale nord henger sammen med fattigdomsproduksjon i det globale sør. Maktstrukturer bestemmer utviklingen.

india
india3

Gjennom forelesninger, diskusjon, opplæring i ulike journalistiske verktøy, og studietur, vil du sannsynligvis utvide ditt Globale Perspektiv og ta med deg en rekke erfaringer som du kan få bruk for både i arbeidslivet og i videre studier.

INDIA – ET KONTINENT I FORANDRING

Mennesker søker inn mot de store byene. Urbaniseringen har mange ansikter. I et stort og fargerikt land som India er det kritisk når bønder ikke lenger klarer å leve av det enkle jordbruket de har drevet i generasjoner og blir tvunget til å bryte opp. Møtet med storbyen viser seg ofte å bli brutalt. Livet i slummen eller som gatebarn er preget av den ytterste elendighet og trøstesløshet. Menneskene her har få muligheter og svært mangelfulle rettigheter. Barna er de aller mest sårbare i dette bildet.

togutter
senter

Vårt prosjekt i Bangalore foregår i samarbeid med den indiske organisasjonen “Association For Promoting Social Action” (APSA) og den norske bistandsorganisasjonen FORUT. Mer enn 30% av Bangalores 8,5 millioner innbyggere betegnes som svært fattige, og flere hundre tusen mennesker lever under håpløse forhold i slummen. Det er disse som er APSAs, FORUTs og vår målgruppe.

MENNESKESYN

MENNESKESYN BASERT PÅ GANDHIS TANKEGANG

I India vil du bli konfrontert med en ny hverdag som vil gi innsiktsfulle refleksjoner over ditt eget og andres liv, holdninger og muligheter. Gjennom arbeidspraksis, opphold hos en indisk familie og rundreisen i det sørlige India vil du få et tydelig innblikk i de enorme forskjellene som preger verden vi lever i.

APSA redder barn fra slaveri, grov utbytting og menneskehandel. De driver sin egen barne- og ungdomsskole, yrkesskole, rehabiliteringssenter, barnehjem, utrykkingsteam, oppsøkende virksomhet og opplysningsarbeid. APSA tar ansvar for barn fra førskolealder til de er voksne. De fungerer som foreldre for barna de tar til seg og skaffer hver enkelt jobb etter endt utdanning.

indiskdame

APSAs nøkkelpersoner; P.Lakshapathy og Sheila Devaraj er begge selvoppofrende idealister som prøver å forvalte et helhetlig menneskesyn basert på Gandhis tankegang og Montesorris pedagogiske prinsipper.

KULTURFORSTÅELSE

Overalt deler mennesker verden inn i ”oss” og ”de andre.” Kultur er det vi har felles, og samtidig det som skiller oss fra andre. I de ukentlige øktene med Kulturforståelse presenteres elevene for en rekke ulike faglige perspektiv på kultur. Målet er ikke å lære hva ”norsk,” ”indisk” eller ”latinamerikansk” kultur er, men å få en dypere forståelse av hva kultur gjør. Kulturer er foranderlige helheter som påvirker menneskers tanker, språk og handlinger. I disse timene diskuterer og undersøker vi hvilke sosiale og politiske konsekvenser forskjellige kultur- og menneskesyn har.

VÅRT PROSJEKT

Åsane Folkehøgskole sine internasjonale humanitære prosjekt har i alle år vært preget av fattigdomsbekjempelse og solidaritet med mennesker som har vært spesielt utsatte for utbytting og urettferdighet. Vi har støttet barnehjem for psykisk utviklingshemmede i Bulgarsk Makedonia, bygget rehabiliteringssenter for funksjonshemmede i Botswana, bygget skole, ungdomssenter og 3 landsbybibliotek i Sri Lanka.

Nå fokuserer vi på slummen i Bangalore og bygger et behandlingssenter for gatebarn som har alvorlige rusproblemer. Dette gjør vi i nært samarbeid med APSA og FORUT.

skolegutt

STUDIETUR TIL INDIA

I India vil du få muligheten til å observere og delta i veldedighetsarbeid. Her får du et unikt innblikk i hvordan en indisk veldedighetsorganisasjon drives og muligheten til å delta i arbeidet.

Staben ved APSA og læreren din vil være dine faglige veiledere når du skal starte din arbeidspraksis hos APSA. Her skal du få delta i og observere arbeidet på skolene, barnehjemmet, og rehabiliteringssenteret de driver. Du skal få være med ut i slummen å se områdene der APSA redder spesielt utsatte barn fra ekstrem undertrykking og fornedrelse.

india2
fargepulver

I praksisperioden skal du bo hos en indisk vertsfamilie sammen med en annen elev i klassen. Dette blir din familie i perioden du er i praksis. Her får du en unik mulighet til å få et ekte innblikk inn i en indisk hverdag, samtidig som du får førstehåndserfaring fra solidaritetsarbeid i utlandet.

Under oppholdet hos APSA skal du også samle inn bilder, videosnutter og informasjon som kan brukes i kampanjemateriale til innsamlingsaksjonen vår. Det er viktig å få samlet inn nytt og relevant materiale slik at kampanjen blir så aktuell som mulig.

Før vi reiser tilbake til Norge vil vi foreta vår egen ekspedisjon i statene Karnataka og Kerala. Der venter et mangfold av nye eventyr og opplevelser som vil sveise oss ytterligere sammen. Vi skal besøke templer og Maharajas palasser i Mysore, gå rundt på markeder, kanskje til og med besøke et elefantreservat.

Kerela er rikt på kultur, religion og severdigheter så her skal vi få med oss så mye som mulig. Det er muligheter for Yoga, Ayurvedisk masasje, padling og fine dager på stranden. I Kasargod får vi kanskje en anledning til å dra på de berømmelige ”backwaters” som virkelig er en fantastisk naturopplevelse. Etter en avslappende og kulturfyllt opphold reiser vi tilbake til Bangalore gjennom jungelen og kanskje en og annen te plantasje.

india5

SPØRSMÅL OM LINJEN?

Ta gjerne kontakt med linjeleder på Globalt Perspektiv – India:

Phoebe Dobey

mexico3
marked
FATTIGDOM & MENNESKERETTIGHETER

I løpet av året kommer vi til å være igjennom mange ulike temaer og problemstillinger. Vi vil blant annet lære mer om utfordringer knyttet til fattigdom, betydningen av bistand og solidaritet, menneskerettigheter, asyl og immigrasjonspolitikk, miljø og bærekraftig utvikling.

suraksha
SOLIDARITETSPROSJEKT

Elevene på linjen har ansvar for planleggingen og gjennomføringen av skolens årlige innsamlingsaksjon. Åsane Folkehøgskole har bygget et rehabiliteringssenter for gatebarn utenfor Bangalore i India som vi nå jobber med å fullfinansiere. I arbeidet med dette senteret er vi knyttet til hjelpeorganisasjonene APSA og Forut. Klassen jobber som et innsamlingsteam, og arrangerer diverse innsamlinger gjennom hele skoleåret.

lopforindia
SOLIDARITETSAKSJONEN «LØP FOR INDIA»

I utkanten av Bangalore i India har Åsane Folkehøgskole, i samarbeid med APSA, bygget et krise- og omsorgssenter, Suraksha, for jenter som har vært utsatt for ekstremt grov utnyttelse.

Hvert år mot slutten av skoleåret arrangerer Åsane Folkehøgskole et solidaritetsløp i Bergen sentrum, «Løp for India». Inntektene fra dette løpet går uavkortet til videreutviklingen og opprettholdelsen av Suraksha og er med på å trygge jentene som bor her sin mulighet til å få seg en god fremtid.