Et av fellesfagene ved Åsane folkehøgskole heter Kompetansefag. Det høres kanskje tørt ut. Men i januarutgaven av Kompetansefag er det elevene selv som bestemmer innholdet – det er elevenes kunnskap, verdier og holdninger vi har spurt etter. Vi kaller det faglig frislepp. Resultatet er alt annet enn tørt.
Det eneste kriteriet for bidragene er at tematikken på en eller annen måte forholder seg til skolens fire kompetanseområder: Global kompetanse, kreativ kompetanse, samhandlingskompetanse og selvinnsikt. Dette er kompetanseområder som vi ønsker at alle elevene – uavhengig av hvilken linje de tilhører – skal utvikle bedre forståelse for i løpet av året ved Åsane Folkehøgskole. Vi lærere har bare bedt de som ønsker å bidra om å melde fra til oss. Og vips.
I dag åpnet Thea med et engasjerende innlegg om å være bevisst på sin egen rolle når man kommuniserer med andre. Hver rolle ble knyttet til et bestemt dyr. Hvem er du: Løven som tar initiativ? Steinbukken som roper nei, eller hunden som følger lederen og er med på alt uten å stille spørsmål? Er du ulven som går i angrep? Eller kanskje giraffen som hever seg over det hele?
Anders fulgte opp med å introdusere oss for atonal musikk (sånt som lyder surt!) og tolvtonesystemet, Mascha ristet deretter i forestillingen om at ”noen mennesker er bare ikke kreative!”, før The Gay Agenda tok med seg alle inn i gymsalen og utfordret oss til å ta stilling (bokstavelig talt) til forskjellige påstander om kjønn, legning, seksualitet og romantikk.
Neste torsdag er fullbooket. For en utrolig ressurssterk og initiativrik elevgruppe vi har!