Et halvt år etter skoleåret er startet, er det på tide med en blogginnlegg fra skolens solidaritetslinje. Globalt Perspektiv er nylanseringen av den tidligere u-landslinjen, som ble gjenoppstartet etter to års pause.

Hvem er vi?

Det er et lite knippe herlige mennesker som beveger seg inn til global-klasserommet hver morgen. Tolv over gjennomsnittet samfunnsengasjerte mennesker, som bruker dagene sine på litt tøys og tull, men mest seriøse og viktige ting. I stedenfor å fortelle om alle ved ord, lar jeg bildene si sitt:

Relativt fornøyd gjeng selger kaker og kaffe på julemarked til inntekt for APSA.

Relativt fornøyd gjeng selger kaker og kaffe på julemarked til inntekt for APSA.

Vi står på stand på Åsane Senter for å verve FORUT-faddere.

Vi står på stand på Åsane Senter for å verve FORUT-faddere.

Vi har pyntet oss mens vi venter på mat.

Vi har pyntet oss mens vi venter på mat.

Her spiser vi hjemmelaget sholle med partore, papadum, mangochutney og raita.

Her spiser vi hjemmelaget sholle med partore, papadum, mangochutney og raita.

 

Hva er det vi driver med på denne linjen?

Det er vanskelig å oppsummere i en setning. Mandag har fått et nytt navn for oss i globalt her på Åsane: aktualitetsmandag. Alle elevene har fått et land hver, hvor vi skal følge med på hva som preger nyhetsbildet i det landet. Slik holder vi oss oppdatert på ting som ikke nødvendigvis står i norske medier, men som likevel er viktig. Disse sakene skaper ofte diskusjon og nye innsikter i problemstillnger vi tidligere ikke var klar over engang. Videre har vi timer om kultur, eller for å bruke et litt mer fancy begrep: «interkulturell kommunikasjon», hvor jeg vil tro vi alle har fått noen oppvekkere på vår måte å se verden på. I tillegg til slike faste rutiner, får vi titt og stadig besøk. Så langt har vi hatt besøk av blant annet Changemaker, Støttekommiteen for Vest-Sahara, Wikipedia og FORUT. I tillegg har hele skolen fått gleden av å ha både Raftostiftelsen og Amnesty International på besøk. Av og til lager vi mat også, men dette er dessverre ikke representativt for alt vi driver med. Selv om vi alle er glad i god indisk mat. Sist, men absolutt ikke minst, lærer vi om kampanjearbeid. Kampanjen vår fortjener til og med et eget avsnitt:

Løp for India

«Løp for India» er et solidaritetsløp som går av stabelen 22. april, der vi samler inn penger til krise- og omsorgssenteret Suraksha i India. Dette senteret drives av den indiske organisasjonen APSA (Assosiation for Promoting Social Action), som jobber med å hente barn og unge ut av misbruk og grov utnyttelse. Gjennom å skape denne kampanjen lærer vi oss hvordan man først og fremst skaper en kampanje, med alt det innebærer. Markedsføring, retorikk, og hvordan mase nok på folk slik at de hjelper deg. En kunst som krever øvelse for å mestre, hvis man skal være en god aktivist. Alt dette lærer vi her. Samtidig får vi kjenne på den gode følelsen av å virkelig hjelpe andre.

En fornøyd gjeng med ferdiglagde brosjyrer om solidaritetsløpet "Løp for India".

En fornøyd gjeng med ferdiglagde brosjyrer om solidaritetsløpet «Løp for India».

 

Studietur med arbeidspraksis til magiske India

16. februar (om bare tre uker!!) reiser vi på studietur til Bangalore i India, hvor vi skal ha to ukers arbeidspraksis på APSAs barnehjem og skole, og se med egne øyne hva vi samler inn penger til. Etter dette skal vi på ferietur sør-India, og vi gleder oss som små barn alle sammen. Dette blir gøy!

 

Suraksha krise- og omsorgssenter utenfor Bangalore i India.

Suraksha krise- og omsorgssenter utenfor Bangalore i India.

APSA sin barne- og ungdomsskole som går under navnet Dream School (Drømmeskolen).

APSA sin barne- og ungdomsskole som går under navnet Dream School (Drømmeskolen).

 

 

 

 

 

 

 

 

TEKST: Maria Ulvin Halvorsen, Globalt Perspektiv 2015/2016