SPILLUTVIKLING
SPILLUTVIKLING
Lage dine egne spill? På linjen Spillutvikling lærer du å utvikle et spill fra konsept til ferdig produkt.
Et år på denne linjen gir deg grunnleggende kunnskap og erfaring innenfor programmering, 2D og 3D design, animasjon og lyd.
Her får du utfordret dine evner og utviklet dine ferdigheter gjennom å lage dine helt egne spill. Du vil få bruke dine kreative og analytiske sider, jobbe individuelt og i team, og opparbeide din egen spill-portefølje. Enten du vil jobbe i Naughty Dog, eller bli hobby utvikler, kommer du til å lære de nyeste og beste programmene innen spillutvikling.
Game Jams
Vi mener at den beste måten å lære spilldesign og programmering, er å faktisk lage spill! Derfor arrangerer vi jevnlige gamejams der du ved hjelp av et tema skal lage spill fra konsept til ferdig produkt på bare noen få dager.
Med game jams får du frihet til å utvikle dine helt egne spill ideer og bringe de til live! Litt senere på året skal vi delta på Bergen Game Jam, der vi får møte og jobbe med andre spillutviklere!
Programmene vi bruker
Som spillmotor bruker vi splitter nye Unreal Engine 5 og Unity. Vi får tilgang til helt ny teknologi som; Lumen og Nanite. Ved hjelp av Unreal Engine 5’s visuelle kodespråk blueprints, kan hvem som helst lære seg å scripte sin egen spill-logikk på kort tid.
Med Autodesk Maya kan vi lage, rigge og animere profesjonelle 3D modeller til spillene våre. Vi kan printe ut modellene med 3D printer vi har på skolen!
Vi bruker også Substance, som er industriledende innenfor kreasjon av textures til både spill og film. Substance lar oss male direkte på 3D modellene, og har innebygget spillmotor kompatibilitet.
I starten av året bruker vi Aseprite til å lage pixel art. Vi har også tilgang til Adobe Creative Suite.
Litt om undervisningen
- Individuell nivåtilpasning, passer alle! Fra totalt nybegynner til erfaren utvikler!
- Opplæring i alle de viktigste utviklingsrollene.
- Året vil gi deg en samling av egenproduserte spill
- Nyttig skoleår for de som ønsker å utdanne seg eller arbeide i spillindustrien
- Lærer å bruke forskjellige programmeringsprinsipper – fra enkelt til mer avansert i løpet av skoleåret
Fag i faget:
- Programmering (Blueprints)
- Programmering C#
- Spilldesign
- Level design
- 2D kunst og pixel art
- 3D-modellering
- Animasjon
- Teksturering
- Lyddesign
- Prosjektledelse




Studietur til England / London
Spillutvikling og spillteknologi reiser på linjetur til London. Her deltar vi blant annet på London Games Festival som er en uke fullstappet med spillrelaterte arrangementer. På spillmessen får vi prøve ut nye spill, snakke med spillutviklerne selv og høre om siste nytt fra bransjen.
London er en by full av liv, som byr på utallige muligheter for spennende opplevelser inne både kultur, teater og underholdning og dette får vi også mulighet å utforske. Vi besøker blant annet Warner Bros studios der vi får en fantastisk reise gjennom filmsettene til Harry Potter-filmene.
Vi håper og tror at det igjen skal være mulig å reise et år fram i tid, og vi planlegger for at reisene våre skal kunne gjennomføres i slutten av vårsemesteret 2023.



