Spillutvikling

Lage dine egne spill? På linjen Spillutvikling lærer du å utvikle et spill fra konsept til ferdig produkt. Et år på denne linjen gir deg grunnleggende kunnskap og erfaring innenfor programmering, 2D og 3D design, animasjon og lyd. Her får du utfordret dine evner og utviklet dine ferdigheter gjennom å lage dine helt egne spill. Du vil få bruke dine kreative og analytiske sider, jobbe individuelt og i team, og opparbeide din egen spill-portefølje. Enten du vil jobbe i Naughty Dog, eller bli hobby utvikler, kommer du til å lære de nyeste og beste programmene innen spillutvikling.

Game Jams
Vi mener at den beste måten å lære spillutvikling, er å faktisk lage spill! Derfor arrangerer vi jevnlige gamejams der du ved hjelp av et tema skal lage spill fra konsept til ferdig produkt på bare noen få dager. 

Med game jams får du frihet til å utvikle dine helt egne spill ideer og bringe de til live! Litt senere på året skal vi delta på Bergen Game Jam, der vi får møte og jobbe med andre spillutviklere!    
 

VIRTUAL REALITY

Skolen eier en HTC Vive som kan benyttes av elevene til utvikling av VR spill. Unreal Engine har innebygget VR kompatibilitet, og dere vil få opplæring i grunnleggende VR prototyping. Ta på deg VR headsettet, og ta steget inn i din egenskapte virtuelle verden! 

PROGRAMMENE VI BRUKER

Som spillmotor bruker vi Unreal Engine 4 som gir oss full frihet til å lage både 2D og 3D spill til PC, Virtual Reality, Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch osv. Med hjelp av Unreal Engine’s visuelle kodespråk blueprints, basert på c++, kan hvem som helst lære seg å scripte sin egen spill-logikk på kort tid.  

Med Autodesk Maya kan vi lage, rigge og animere profesjonelle 3D modeller til spillene våre. Vi kan til og med printe ut modellene med 3D printer vi har på skolen!

Vi bruker også Substance, som er industriledende innenfor kreasjon av textures til både spill og film. Substance lar oss male direkte på 3D modellene, og har innebygget spillmotor kompatibilitet.

I starten av året bruker vi Aseprite til å lage pixel art. Vi har også tilgang til Adobe Suiten.

LITT OM UNDERVISNINGEN

  • Individuell nivåtilpasning, passer alle! Fra totalt nybegynner til erfaren utvikler! 
  • Opplæring i alle de viktigste utviklingsrollene. 
  • Året vil gi deg en samling av egenproduserte spill
  • Nyttig skoleår for de som ønsker å utdanne seg eller arbeide i spillindustrien
  • Lærer å bruke forskjellige programmeringsprinsipper – fra enkelt til mer avansert i løpet av skoleåret

Studietur: England / London

Spilldesign reiser på linjetur til London. Her deltar vi blant annet på London Games Festival som er en uke fullstappet med spillrelaterte arrangementer. På spillmessen EGX Rezzed får vi prøve ut nye spill, snakke med spillutviklerne selv og høre om siste nytt fra bransjen.

London er en by full av liv, som byr på utallige muligheter for spennende opplevelser inne både kultur, teater og underholdning og dette får vi også mulighet å utforske. Vi besøker blant annet Warner Bros studios der vi får en fantastisk reise gjennom filmsettene til Harry Potter-filmene.

FAG I FAGET

  • Programmering
  • Grafisk design

Opptaket starter 1. februar og fortsetter til skolen er fulltegnet. Søk gjerne allerede nå for å sikre deg plass!

«Det er «folket som gjør stedet» synes jeg, og akkurat denne folkehøyskolen har et inspirerende kollegium – fra rektor til strikkeinstruktør, husmor til gymlærer – med utrolig mye karisma, varme og entusiasme, som gjør sitt beste for at elevene skal få et så flott og givende år som mulig. Den store variasjonen i klasser syntes jeg gav en deilig mangfoldig elevgruppe som spente fra trenings-, verdenskultur- og globentrotterentusiaster til skaper- og kunstnersjeler. Uansett interesse tror jeg mange vil kunne finne seg til rette – og finne gode venner! – på en så fin, varm og spenstig skole som Åsane folkehøgskole er!« Margrethe