Ønsker du et år der du får mulighet til å jobbe kreativt med formgivning og ideer til nye produkter?

Alle produkter vi bruker og omgir oss med er designet av noen. På linjen Produktdesign lærer du metoder for hvordan du kan tenke innovativt og fantasifullt i arbeid med nye design.

FDFAA544 BEF5 4970 A40B 278C4D5E297A - Åsane Folkehøgskole

Innhold på linjen

På Produktdesign vil du lære designmetodikk fra ide til ferdig produkt, ved å arbeide nyskapende og utforskende. Du vil bli utfordret på hvordan vi kan tenke nye og bedre løsninger for både dagligdagse behov som vi møter i hverdagen vår, og store utfordringer som vi ser i verden rundt oss. Du kan bruke året til å bygge en portefølje for videre designstudier, og i vårsemesteret får de som ønsker det tid og veiledning til å jobbe med opptaksprøver.

  • Idèutvikling og kreativ prosess 
  • Design Thinking og problemsløsning
  • Materialforståelse og arbeid med ulike teknikker
  • Tegning og visuell kommunikasjon 
  • Digitale verktøy for design og visualisering
  • Samarbeid og prosjektarbeid 
  • Presentasjon og formidling av idèer
  • Miljø,bærekraft og etikk i design 
  • Prototyping og modellbygging
  • Utstilling og visning av prosjekter
  • Forberedelse til videre designstudier
472461 Opptaksprove Design Emma Rose 5 kopi - Åsane Folkehøgskole
IMG 2326 scaled e1759349782899 - Åsane Folkehøgskole

Undervisning

Gjennom året får du målrettet undervisning fra erfarne lærere og gjestelærere innen designmetodikk og produktdesign. Vi har samarbeid med spennende designere og designkontor i Bergen. 

Vi starter ofte designprosessen med å lære teknikker for hvordan vi kan undersøke og sette oss inn i brukerens behov. Denne undersøkende fasen gir utgangspunkt for videre arbeid med idemyldring, skisser og skissemodeller. Gjennom arbeidet med prosjektenes ulike faser får du veiledning og tett oppfølging fra dedikerte lærere. Avslutningsvis for hvert prosjekt har vi en felles gjennomgang der du fremlegger dine ideer og ønsker for designet ditt, og får en grundig tilbakemelding. 

Du vil få innføring i Design Thinking, en metode for nyskaping og innovasjon. Verden er i stadig endring, med behov for nye, brukervennlige og bærekraftige løsninger. Designmetodikk kan brukes i veldig mange sammenhenger, for å utforske og skape forbedringer og innovasjon, enten det er produkter eller tjenester. Designprosessen tar utgangspunkt i brukerens behov, og bruker dette som utgangspunkt for ideutviklingen. Du vil lære designprosessens ulike faser gjennom prosjektbasert undervisning. Denne erfaringen vil kunne bli betydningsfullt for deg i evt. videre designstudier.

IMG 4981 - Åsane Folkehøgskole
IMG 3571 - Åsane Folkehøgskole
IMG 5082 - Åsane Folkehøgskole

Utstyr og fasiliteter

Du lærer å visualisere ideene dine både i frihåndstegning og 3d tegneprogrammer. Du lærer å bruke Adobeprogrammene Photoshop og Indesign og får mulighet for å 3d printe prototyper. Samtidig verdsetter vi det å kunne skape og forme fysisk i materialene, 1:1 på verkstedet. Vi har bl.a. et keramikkverksted som brukes flittig til å forme flotte produkter i leire.

Om du ønsker å arbeide med prosjektene dine ut over linjetiden, er klasserommene åpne til kl. 23 om kvelden. Du har ditt eget arbeidsbord og godt med hylleplass til oppbevaring av egne arbeider.

Du må ha med egen pc med god lagringsplass.

IMG 9857 1 - Åsane Folkehøgskole
A6DFFE3B EC72 46D2 BB24 956D0C00CF24 - Åsane Folkehøgskole

Skap din egen portefølje

Vurderer du å søke deg videre til en høgskole for å studere design? Enten du vil søke skoler i Norge eller i et annet land, vil du her på linjen få tid og mulighet til å arbeide med aktuelle opptaksprøver og presentasjonsmateriale til din portefølje, noe som vil hjelpe deg videre i din søknadsprosess.

IMG 0926 - Åsane Folkehøgskole
IMG 6482 2 - Åsane Folkehøgskole

Studietur

Studieturen i vårsemesteret går til Japan, et helt spesielt land der mye spennende skjer innen teknologiutvikling og produktdesign. Tidligere har vi bl.a. besøkt de internasjonale designfirmaene Designit og Reaktor. Vi har også deltatt på workshops i den tradisjonsrike japanske designteknikken kintsugi, hvor vi lærer å reparere leire og porselen som er gått i stykker. Vi tar lyntog til Tokyo – og er vi heldige treffer studieturen midt i den fantastiske kirsebærblomstringen.

Forslag til program dag for dag:

Linjelærer Ingunn Halland

Ingunn er hovedlærer for Produktdesign. Hun har master i industridesign fra Arkitektskolen i Aarhus, og har designet for anerkjente firmaer innen arkitektur og produktdesign. Produkter Ingunn har utformet har oppnådd bred anerkjennelse og anvendelse både nasjonalt og internasjonalt, og vunnet flere internasjonale designkonkurranser. Hennes største ønske for elevene på linjen er at de skal oppleve gleden ved å skape og få økt selvtillit i arbeid med kreative prosesser. Ingunn trives best ute, og har alltid fjellskoene med i bilen hvis anledningen skulle by seg for en fjelltur.

Ingunn Halland e1757944314948 - Åsane Folkehøgskole

Dette er hva elevene sier

Sarah Michelle Rorslett e1760469099746 - Åsane Folkehøgskole

Året mitt på Åsane folkehøgskole gav meg utrolig mye både faglig og personlig. Jeg fikk en god innføring i faget og verdifull erfaring, som hjalp meg å utvikle ferdighetene mine og til slutt komme inn på drømmestudie mitt. Skolehverdagen var innholdsrik og variert, og jeg fikk prøve meg på mange ulike prosjekter. Samtidig var det et sosialt år som gjorde meg tryggere og mer åpen. Jeg fikk venner for livet og ble en del av et sterkt fellesskap som har betydd mye for meg videre.

Sarah Rørslett

Studerer nå ved Institutt for design, KMD, Universitetet i Bergen

Produktdesign,

23-24

Tobias Asphol e1760468262337 - Åsane Folkehøgskole

Jeg heter Tobias Asphol og gikk på Åsane folkehøgskole på linja Arkitektur og design året 2023-24. Nå studerer jeg Produktdesign på OsloMet. Jeg ser tilbake på tiden min på Åsane som en fantastisk vei inn mot kreative og praktiske fag. Vi jobbet nøye med ulike opptaksprøver gjennom året og forbedret våre kunstneriske egenskaper med mye tegning. På Produktdesign har jeg mye bruk for de grunnleggende tekniske ferdighetene som jeg også lærte på Åsane. Skulle jeg gitt ett tips til fremtidige produktdesign-studenter, ville det vært å produsere så mye du kan i forskjellige materialer og lære 3D-tegning. Porteføljen din er aldri stor nok.

Tobias Asphol

Studerer nå Produktdesign ved OsloMet

Produktdesign,

23-24

Jenny Krokstad e1759427000422 - Åsane Folkehøgskole

Jeg heter Jenny og studerer nå 4. året på Industriell design ved NTNU. Før jeg begynte på studiet, tok jeg et år på Åsane folkehøgskole med et sterkt ønske om å lære mer om produktdesign, og det fikk jeg virkelig! Året på Åsane var utrolig lærerikt og ga meg verdifulle erfaringer som gjorde meg enda tryggere i valget av studiet. I tillegg var det et år fylt med spennende prosjekter, nye vennskap og mange spennende opplevelser.

Jenny Krokstad

Studerer nå industridesign ved NTNU

Produktdesign,

21-22

Aleksander Ark elevuttalelse - Åsane Folkehøgskole

Året mitt var fylt med nye inntrykk og utvikling, både faglig og personlig. Jeg fikk utforske nye teknikker innen design og arkitektur, samtidig som jeg videreutviklet ferdighetene jeg allerede hadde. Læreren var motiverende og bidro til min faglige utvikling ved å gi støtte, samtidig som hun ga meg friheten til å lære gjennom egne erfaringer. Året ga meg økt selvtillit, både sosialt og kreativt, og hjalp meg med å finne ut hvilken studieretning jeg ønsker å satse på videre.

Aleksander Rogneflåten

Studerer nå produktdesign ved OsloMet

Produktdesign,

23-24

ArkAdam - Åsane Folkehøgskole

Jeg har lært mye fra året mitt på Arkitektur og Design. Med god oppfølging og varierte oppgaver lærte jeg masse som var nyttig og bra å ha med i porteføljen min. Det var også stor hjelp for å komme inn på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Adam Steen Hovden

Studerer arkitektur ved AHO

Produktdesign,

20-21

Henrikke - Åsane Folkehøgskole

Året på Åsane folkehøgskole ga meg et enormt faglig utbytte, og gjorde at jeg lærte om og fikk troen på meg selv og mine kreative evner. Linjen har en fantastisk god og hjelpsom lærer, som sammen med det faktum at klassen er liten, gjorde at hver og en av oss kunne føle oss sett, og trygge i hverandres selskap. Læreren vår sørget for god oppfølging og støtte gjennom noen festligheter av prosjekter – alt fra modellbygging og analog tegning til street art til 3D-modellering til keramikk – og for mange av oss, opptaksprøver til videre kreative studier. Fra dag én ble vi tatt i hånden, og det gjorde vi hele folkehøgskole-eventyret ut. Nå studerer jeg industrielt design ved Designskole Kolding, Danmark og har startet et nytt eventyr her. Jeg vil anbefale Produktdesign-linjen på Åsane til deg som er interessert i design, eller er nysgjerrig på noe av det faglige jeg har nevnt. Kanskje har du funnet og dyrket din kreative interesse fra før og allerede nå vet at du vil søke videre på kreative studier. Eller kanskje er du litt som jeg var – kanskje har du ikke fått brukt din kreative side helt ennå, og da kan det føles vanskelig å la den blomstre. Uansett vil jeg råde deg til å gi det et forsøk. Du kan jo starte med å søke!

Henrikke Vestereng Goksøyr

Studerer industridesign ved Designskolen Kolding, Danmark

Produktdesign,

Søk om skoleplass nå

Søknader tas imot fortløpende og behandles i innkommende rekkefølge. Det er alltid lurt å være tidlig ute.

Produktdesign - priser

  • Kost og losji
    kr. 96 000,-
  • Felleskostnader
    kr. 12 000,-
  • Fellestur
    kr. 5 500,-
  • Linjepris inkl. studietur
    kr 40 000,-
  • Total:
    kr. 153 500,-