MUSIKAL OG PERFORMANCE
Studietur: Interrail – København, Berlin, London og Paris
MUSIKAL OG PERFORMANCE
Liker du følelsen av å stå på scenen og synge, danse og spille – leve deg inn i en rolle og opptre? Da er dette linjen for deg!
KREATIV SCENE
Syns du det er gøy å være kreativ sammen med andre?
På denne linjen får du virkelig utfolde deg sammen med andre. Det blir et år med mange spennende utfordringer innen sang, dans og skuespill. I klassen samarbeider vi om små og store prosjekter, og vi velger selv hva vi ønsker å sette opp og skape sammen.
EN DAG PÅ LINJEN
På musikal-linjen bruker vi kroppen som instrument. En helt naturlig start på dagen er derfor en god oppvarming så vi blir våkne, trygge og fri til å uttrykke oss fullt og helt. Vi er sammen på gulvet, ensemblefølelsen styrkes, og du blir klar for oppgavene som venter. En dag fokuserer vi på sang – solo og i ensemble, en annen dag på skuespill og fysisk formidling, og hver uke er det dansetrening med jazzdans hvor du lærer en koreografi til en forestilling.
PROSJEKT OG FORESTILLINGER
Vi har flere prosjekt og forestillinger på skolen i løpet av året. Noen ganger setter vi opp en musikal som gjerne er inspirert av noe som allerede eksisterer, for eksempel Chicago, Matilda, The Greatest Showman eller Hamilton. Andre ganger produserer vi en kabaret satt sammen av flere ulike uttrykk – sang, dans, tekst og gjerne visuelle virkemiddel. I dette arbeidet får vi en gyllen anledning til å skape selv, og forme vår helt egen forestilling.








Sang
Vi skaper trygge og gode rammer for en presis vokal utvikling i gruppe og individuelt. Det vokaltekniske arbeidet på linjen er basert på Estill Voice Training, samt skuespillerteknisk stemmetrening. Estill Voice Training er et godt og funksjonelt verktøy for sang med ulike sangkvaliteter som er spesielt nyttige for arbeidet med musikalsjangeren.
Skuespill
I begynnelsen av året fokuserer vi på teaterlek, fysisk bevegelse, kroppsspråk, samspill og improvisasjon. Dette gir et godt grunnlag for skuespillertreningen og gruppefølelsen i klassen. Vi jobber med utvikling av karakterer, og det skuespillertekniske arbeidet forsterker uttrykket og formidlingen vår i framføring av både tekster, sang og dans.
Dans
Dansen er et viktig element i musikalsjangeren. Jazzdans og ballett står derfor på timeplanen hver uke, ledet av danseren og pedagogen Adeline Eikanger fra Bergen. All dansetrening og koreografi blir lagt opp til ditt nivå – det viktigeste er at du får oppleve danseglede!
Her får du møte tidligere elev Karen Hekla Grønli

Karina Opdal
LINJELEDER
Leder for Musikal & Performance-linjen er tidligere musikalartist og regissør Karina Opdal.
Helt siden hun var liten har hun stått på en scene, og da hun helt tilfeldig kom over en annonse som sa «Vil du bli artist og musikalskuespiller?», da åpnet veien seg foran henne. Karina sitt største ønske for elevene på linjen, er at flere skal få oppleve den gleden hun har kjent på i arbeidet med scenekunsten – både som skapende og utøvende artist.
STUDIETUR – Købehavn, Berlin, Paris og London!
På våren drar vi på interrail til musikalens og kabaretens gullgruver – storbyene København, Berlin, Paris og London. På reisen får vi noen fantastiske opplevelser sammen og massevis av inspirasjon fra forestillinger og workshops med profesjonelle scenekunstnere. Et mål for studieturen er å samle så mange fine erfaringer som overhodet mulig, og med en sekk på ryggen og tog gjennom Europa ligger alt til rette for at vi får en spennende reise sammen!




FAG I FAGET
- Sang
- Skuespill
- Formidling
- Jazzdans
- Kostyme
- Kreativ skriving
- Improvisasjon
- Koreografi
- Sminke
- Rolletolkning
- Vokalteknikk
- Manusarbeid
- Regi
Åsane Folkehøgskule er ikkje ein skule kor man berre gjer ein ting. Det er ein stad for å utforske og vere nysgjerrig, og ein skule for å utfordre seg sjølv, men også kjenne mestring. Eg gikk linja Globalt Perspektiv, men skulen sitt tverrfaglege fokus gjorde at eg fikk prøve ting eg aldri hadde trudd eg skulle prøve. Det er ein skule med dyktige og engasjerte lærarar, som ikkje berre er fagleg sterke, men som også får fram det beste i kvar enkelt person. Ikkje desto mindre er det ein plass med ein lang og sterk tradisjon innan musikk og kulturell formidling.
Eit av hovudprosjekta under året var å setje opp ein musikal, meir spesifikt musikalen HAIR. Eg hadde lite erfaring frå før av, men bestemte meg for å gjere eit forsøk. Eg fikk prøve meg som karakteren «George Berger», og forstod kjapt at det å sveise saman ein musikal ikkje er gjort på ein augeblink. Dagane blei lange, men utruleg morosame. Sjølv om eg «berre» var skodespelar, lærte eg mykje om musikalfaget generelt. Det var veldig interessant å sjå korleis ein implementerer musikk, skodespel, og ikkje minst dans og koreografi, i ein og same oppsetjing. Det blei nedlagt mange timar med hardt arbeid, men ingenting slår kjensla av å stå på scenen med kroppen full av adrenalin og endorfiner.
Å begynne på Åsane Folkehøgskule er det beste valet eg nokosinne har gjort. Eg har gode vener, samt minne som sit igjen resten av livet. Takksemda mi er stor, og eg kjem aldri til å gløyme mitt år på Hylkje.