Om oss

Vi er en frilynt folkehøgskole i Bergen. Her møter du en åpen og tolerant holdning, hvor mangfold er velkomment. Sammen løfter vi blikket, skaper kreative løsninger, og tar gode valg for oss selv og andre.

Vår visjon er at alle elever skal kunne leve frie, rike og meningsfylte liv, på en skole hvor rusmidler ikke står i veien for dette.

Beliggenhet og historie

Åsane folkehøgskole ligger i Bergen i bydelen Åsane. Skolen ble etablert i 1966, og ble i 2019-20 pusset opp for 44 millioner kroner. Dette gir oss en skole å være stolt over, både med tanke på skolens lange tradisjoner og dens moderne fasiliteter.

Linjefag og undervisning

Alle elever ved Åsane folkehøgskole tas opp på en linje som de følger hele skoleåret. Her får elevene dyrket sine faglige hovedinteresser gjennom varierte undervisningsopplegg ledet av dyktige lærere som brenner for sine fag og for sine elever.

Mer enn linjefag

Et år hos oss er så mye mer enn linjefaget!

Gjennom arbeidet med linjefag og fellesfag, arrangement, studieturer og felles opplevelser arbeider skolen for å styrke elevenes kompetanse innen disse fire områdene:

• Kreativ kompetanse – evne til å møte utfordringer og skape noe nytt
  • Samhandlingskompetanse – evne til å leve sammen og gjøre hverandre gode
  • Global kompetanse – evne til å heve blikket og delta solidarisk i større fellesskap
  • Livskompetanse – evne til å ta vare på hele seg, både fysisk og emosjonelt

Livet på skolen

Du vil lære mye gjennom livet på internatet og gjennom møtet med medelever og ansatte, gjennom felles opplevelser og aktiviteter og ikke minst, på studieturer. Noen reiser til fjerne, og for mange av oss, ukjente kulturer, andre har nærmere reisemål.

Studieturer

Sentralt for alle våre studieturer er at reisen og oppholdet har et faglig innhold og gir opplevelser som er i tråd med skolens læringsmål.

Musikalen

Hvert år produserer skolen en musikal der alle elevene deltar. Noen som skuespillere, dansere, sangere. Noen lager kulisser og kostymer, noen spiller i bandet, noen kjører lyd og lys og noen driver med reklame og blogging, andre bygger visuelle rom digitalt. Kompetanseutvikling med fokus på ditt potensiale.

LANG HISTORIE OG MODERNITET

LIKHET OG RESPEKT

BREDT TILBUD AV LINJER

MANGFOLD OG ÅPENHET

SAMHANDLING OG KREATIVITET

Spesielt om skolen, utstyr og fasiliteter

Vi ønsker at året på Åsane skal gi deg økt selvinnsikt og styrke din selvfølelse. Vi ønsker at du får bruke dine evner og ressurser til beste for deg selv og andre. Velkommen som lagspiller.

Åsane folkehøgskole eies av IOGT i Norge: www.iogt.no.